@article { author = {Jael, Arash}, title = {Investigation on flow characteristics effect on scour depth of two inclined jets impingement}, journal = {Irrigation and Water Engineering}, volume = {12}, number = {1}, pages = {53-59}, year = {2021}, publisher = {انجمن علمی مهندسی آبیاری و آب ایران}, issn = {2251-7359}, eissn = {}, doi = {10.22125/iwe.2021.138252}, abstract = {Local scour of free fall jets due to destructive effects on hydraulic structures is an interesting topic for researchers. Impingement of 2 jet changes the erosive water power and also leads to air entrainment. In this research-based on experimental results, scour depth in the plunge pool due to two inclined jets impingement was investigated. Three sizes of sediment aggregate was used and tailwater was changed at four levels. Jets had three angles relative to vertical, namely 30, 45, 60 degrees. It was found that with increasing densimetric Froud number, the scour depth increases. Also It was found that with increasing jet angle, the scouring depth was increased. Some formulas presented by different researchers were compared to estimate the scour depth for impingement of the two inclined jet and a new equation for estimating of scour depth was proposed. Furthermore, the results showed that air entrainment had a significant effect on reducing scour depth.}, keywords = {Two free inclined jets,Jet angle,densimetric Froud number,Plunge Pool,Scour Depth}, title_fa = {بررسی تأثیر خصوصیات جریان بر عمق آبشستگی ناشی از برخورد دو جت مایل}, abstract_fa = {آبشستگی ناشی از فرسایش بستر در هنگام مواجه با جت‌های ریزشی آب به دلیل عملکرد مخربی که بر پی سازه‌های هیدرولیکی می‌گذارد موضوعی است که موردتوجه محققان مختلف قرارگرفته است. برخورد دو جت مایل علاوه بر تغییری که در نیروی فرسایشی آب ایجاد می‌کند ممکن است سبب ورود هوا نیز شود که در این تحقیق بر اساس نتایج آزمایشگاهی به بررسی عمق آبشستگی ناشی از برخورد دو جت در حوضچه آرامش فرود فواره پرداخته‌شده است. برای این کار از سه نوع دانه‌بندی در برابر 4 ارتفاع عمق پایاب استفاده‌شده است. دو جت با زوایای 30، 45 و 60 درجه نسبت به قائم باهم برخورد داده‌شده‌اند و در پایان هر آزمایش عمق آبشستگی اندازه‌گیری گردید. مشخص گردید که با افزایش عدد فرود ذره عمق آب شستگی افزایش می‌یابد. همچنین با افزایش زاویه جت نسبت به قائم، عمق آبشستگی افزایش می‌یابد. پس از مقایسه روابط ارائه‌شده توسط محققین مختلف، رابطه‌ای برای بیان عمق آبشستگی ناشی از برخورد دو جت مایل ارائه‌شده است. همچنین مشخص شد که ورود هوا تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر کاهش عمق آبشستگی دارد.}, keywords_fa = {دو جت آزاد مایل,زاویه جت,عدد فرود ذره,حوضچه فرود فواره,عمق آبشستگی}, url = {https://www.waterjournal.ir/article_138252.html}, eprint = {https://www.waterjournal.ir/article_138252_de9314c78648f3535301158cdb94ad95.pdf} }