@article { author = {asadi, fatemeh zahra and Meftah Halaghi, Mehdy and Kordi, Esmaeil and mm, mm}, title = {Experimental Investigation of the flow pattern in the Embayment}, journal = {Irrigation and Water Engineering}, volume = {12}, number = {3}, pages = {63-80}, year = {2022}, publisher = {انجمن علمی مهندسی آبیاری و آب ایران}, issn = {2251-7359}, eissn = {}, doi = {10.22125/iwe.2022.146384}, abstract = {Embayment or Side-cavities are built as a natural or artificial complication, which generally has shallow flow conditions, as affecting the hydraulic conditions of the flow. These complications affect important hydrodynamic processes that play an important role in the general behavior of the flow by creating secondary structures and shear layers. Therefore, the experiments were performed in an Embayment with a size of 0.3 * 0.3 m, adjacent to a canal 0.5 m wide. Speed measurements in the defined network were performed using the Vectrino 3D Velocimeter. Observational results confirmed the existence of a large-scale gyre in the interior of the embayment. Further analysis of the data showed that the velocity in different directions is affected by flow of the main canal and with increasing current in the main canal flow, the velocity in the embayment also increases. Also, the results showed that at a constant flow through the main channel, with increasing flow depth, the speed in the outer half of the embayment decreases as the main channel but in the inner half, the speed increases with increasing depth. This indicates as increasing depth, a greater advancing of the stream into the embayment would be observed.}, keywords = {Artificial Embayment,Flow Pattern,3D Velocimeter,Experimental Model}, title_fa = {بررسی آزمایشگاهی الگوی جریان در خلیج میانی}, abstract_fa = {خلیج­های میانی یا حفره­های جانبی بعنوان یکی از عوارض طبیعی یا مصنوعی ایجاد شده، به نوبه خود بر شرایط هیدرولیکی جریان اثر می­گذارند. این عوارض با ایجاد ساختار­های ثانویه و لایه­های برشی، فرآیندهای مهم هیدرودینامیکی که در اغلب مسائل مهندسی هیدرولیک نقش مهمی در شکل­گیری رفتار عمومی جریان دارند را کاملاً تحت تأثیر قرار می­دهند. در تحقیق حاضر به بررسی الگوی جریان در محدوده خلیج میانی پرداخته شده است. آزمایش­ها برای خلیجی به ابعاد 3/0×3/0 متر و در مجاورت کانالی به عرض 5/0 متر و با اندازه گیری سرعت­ها در شبکه تعریف شده با استفاده از سرعت­سنج سه­بعدی Vectrino انجام گرفت. نتایج مشاهداتی وجود یک سیکل گردشی بزرگ­مقیاس در محدوده داخلی خلیج را تایید نمود. در ادامه بررسی داده­ها نشان داد میزان سرعت در راستای مختلف از جریان کانال اصلی متاثر بوده و با افزایش جریان کانال اصلی، سرعت در خلیج نیز افزایش می­یابد. همچنین بررسی نتایج نشان داد در دبی ثابت عبوری از کانال اصلی، با افزایش عمق جریان، سرعت در نیمه خارجی خلیج همانند کانال اصلی کاهش می­یابد ولی در نیمه داخلی، سرعت جریان با افزایش عمق، افزایش می­یابد که این امر نشان­دهنده نفوذ بیشتر جریان به داخل خلیج می­باشد.}, keywords_fa = {الگوی جریان,خلیج مصنوعی,سرعت‌سنج سه‌بعدی,مدل آزمایشگاهی}, url = {https://www.waterjournal.ir/article_146384.html}, eprint = {https://www.waterjournal.ir/article_146384_73d91081b835021e04fbe7da522ed9f8.pdf} }