@article { author = {Kheyrolah, Khademi and Shafai Bajestan, Mahmood and khozeymehnehad, Hossien}, title = {Laboratory investigation of flow pattern and scour around bridge abutment in case of using attached submerged vane}, journal = {Irrigation and Water Engineering}, volume = {5}, number = {1}, pages = {56-65}, year = {2014}, publisher = {انجمن علمی مهندسی آبیاری و آب ایران}, issn = {2251-7359}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Already various studies have been done on the mechanism of scour around hydraulic structure especially bridges. In the field of scour around bridges, researches are more focus on scour of piers in compare with abutment. Also, in the two past decades, submerged vanes have been used to stabilization of bed, protection of Beach Rivers and reduction of scour beach in the bend of rivers and also for prevention of the sediment entry to intake structure and for improvement of the river section near the bridge piers. But so far no study has been done on reduction of scour around bridge abutment by submerged vanes. Therefore in this study, the performance of submerged vane attached to the rectangular abutment was investigated. The results showed that the setup angle had a significant impact on the performance of submerged vanes. Following this research, three-dimensional components of velocity were determined with electromagnetic velocimeter around abutment with attached submerged vane and used for drawing flow pattern and according to it, reasons of effective role of vane was investigated on reductions of bridge abutment scour. Investigation of flow pattern around bridge abutment in case of using submerged vane showed, this structure had the effective role on reduction of scour by creating a low velocity zone around bridge abutment and control of primary vortexes.}, keywords = {Scour,Flow Pattern,Bridge abutment,Submerged vane,Rectangular section}, title_fa = {بررسی آزمایشگاهی الگوی جریان و آبشستگی پیرامون تکیه‌گاه پل با حضور صفحه‌ی مستغرق متصل به آن}, abstract_fa = {تاکنون تحقیقات زیادی در خصوص شناخت مکانیزم آبشستگی، کنترل و کاهش آن در محل پایه و تکیه‌گاه پل‌ها انجام شده است. البته مطالعات انجام شده در خصوص تکیه‌گاه کمتر بوده و تمرکز تحقیقات بیشتر بر روی پایه‌ی پل‌ها بوده است. همچنین در دو دهه‌ی گذشته صفحات مستغرق جهت تثبیت بستر و حفاظت سواحل رودخانه‌ها، کاهش فرسایش سواحل در محل قوس رودخانه و نیز برای جلوگیری از ورود رسوبات بار بستر رودخانه به سازه‌های آبگیری و اصلاح مقطع رودخانه در مجاورت پایه‌های پل مورد استفاده قرار گرفته‌اند؛ اما تاکنون تحقیقی در خصوص استفاده از صفحه یا صفحات مستغرق در کاهش آبشستگی اطراف تکیه‌گاه پل‌ها انجام نشده است، لذا در تحقیق حاضر، عملکرد صفحه‌ی مستغرق متصل به تکیه‌گاه در کاهش آبشستگی پیرامون تکیه‌گاه پل با شکل مستطیلی مورد بررسی قرار گرفت، نتایج نشان داد، زاویه‌ی نصب صفحه، تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر میزان کاهش آبشستگی پیرامون تکیه‌گاه دارد. در ادامه‌ی این تحقیق مولفه‌های سه‌بعدی سرعت جریان پیرامون تکیه‌گاه در حالت نصب صفحه با استفاده از سرعت‌سنج الکترومغناطیس تعیین و برای رسم الگوی جریان مورد استفاده قرار گرفتند و با توجه به آن دلایل نقش موثر صفحه بر کاهش آبشستگی پیرامون تکیه‌گاه مورد بررسی قرارگرفت. بررسی الگوی جریان در حالت نصب صفحه‌ی مستغرق متصل به تکیه‌گاه نشان داد که این سازه با ایجاد منطقه‌ی کم سرعت پیرامون تکیه‌گاه و مهار گرداب‌های اولیه، نقش موثری در کاهش آبشستگی دارد.}, keywords_fa = {: آبشستگی,الگوی جریان,پل,تکیه‌گاه,صفحه‌ی مستغرق,مقطع مستطیلی}, url = {https://www.waterjournal.ir/article_73368.html}, eprint = {https://www.waterjournal.ir/article_73368_60beb4089b0fc9510ce9efb2d445a9b1.pdf} }