@article { author = {Seyedian, Motreza}, title = {Determinations of Affecting Parameters on Bridge Pier Scour Using New Methods}, journal = {Irrigation and Water Engineering}, volume = {5}, number = {3}, pages = {1-16}, year = {2015}, publisher = {انجمن علمی مهندسی آبیاری و آب ایران}, issn = {2251-7359}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Estimating of bridge piers scouring is essential for engineers. Since many empirical formulas to predict the scour depth is presented and this formula used various dimensionless and dimensional parameters. In this study, two series dimensional and dimensionless parameters that are expected to be effective on pier scour were selected. Then, parameters affecting the scour were selected using three different methods: gamma test (GT), principal component analysis (PCA) and stepwise regression (FS). Findings indicated that using GT critical velocity and pier length to width ratio are most important dimensional and dimensionless parameters respectively and pier shape is less effective. Furthermore, 360 amounts of training data are required to ensure robust model estimation. Finally, we examine the use of support vector machines (SVMs) for estimating the scour depth using selected input parameters by three methods. The results showed that the accuracy of dimensionless parameters set by all three methods is low, but SVM technique was estimate the scour depth using dimensional parameters successfully. The coefficient of determination of the GT, PCA and FS parameters in test phase is 0.76, 0.69 and 0.73 respectively and RMSE is 0.63, 0.55 and 0.50 respectively. In this study, in order to increase accuracy, two different combinations of input parameters to estimate the scour depths were determined. The performances of SVM and empirical formula for scour depth prediction were compared and results showed that SVM model can be used for predicting scour depth more accurately compared to empirical formula using dimensional parameters.}, keywords = {FS,Gamma Test,Pier Scour,PCA,SVM}, title_fa = {استفاده از روشهای نوین در تعیین پارامترهای موثر بر آبشستگی پایه پل}, abstract_fa = {چکیدهتخمین عمق آبشستگی در اطراف پایه پل برای مهندسان ضروری است. تاکنون روابط تجربی زیادی به منظورپیش بینی عمق آبشستگی ارائه شده است و در این روابط از پارامترهای با بعد و بیبعد مختلفی به منظور تخمیناستفاده گردیده است. در این تحقیق دو سری پارامترهای دارای بعد و بدون بعد که انتظار میرود بر آبشستگی پایه پلمؤثر باشند انتخاب گردید. سپس با استفاده از سه روش آزمون گاما ) GT (، تحلیل مؤلفههای اصلی ) PCA ( و رگرسیونگام به گام ) FS ( پارامترهای مؤثر بر آبشستگی از بین کل پارامترها انتخاب شدند. با استفاده از آزمون گاما مشخص شدمهمترین پارامتر دارای بعد و بدون بعد به ترتیب سرعت بحرانی و نسبت طول به عرض پایه پل است و شکل پایهکمترین تأثیر را در تخمین دارد. همچنین مشخص گردید تعداد مناسب داده به منظور آموزش مدل 063 عدد است. بااستفاده از تکنیک ماشین بردار پشتیبان ) SVM ( اقدام به شبیهسازی و تخمین عمق آبشستگی با استفاده ازپارامترهای تعیین شده توسط سه روش گردید. نتایج نشان داد پارامترهای بیبعد تعیین شده توسط هر سه روش دقتکمی در تخمین عمق آبشستگی دارند اما تکنیک SVM توانسته با استفاده از پارامترهای دارای بعد تخمین قابل قبولیارائه دهد. مقدار ضریب تعیین تکنیک SVM با استفاده از پارامترهای ورودی روشهای GT ، PCA و FS در مرحله3 و خطای / 3 و 47 /66 ،3/ آزمون به ترتیب برابر با 47 RMSE 3 متر گردید. در این / 3 و 67 /65 ،3/ به ترتیب برابر 66تحقیق به منظور افزایش دقت، دو ترکیب مختلف از پارامترهای ورودی برای تخمین آبشستگی با اعماق کم و زیادتعیین گردید. دقت حاصل از پیشبینی عمق آبشستگی SVM با روابط تجربی مقایسه گردید و نتایج نشان داد SVMقابلیت بالایی در تخمین عمق آبشستگی با استفاده از پارامترهای دارای بعد دارد.}, keywords_fa = {آبشستگی پل,آزمون گاما,تحلیل مؤلفههای اصلی,رگرسیون گام به گام,ماشین بردار پشتیبان}, url = {https://www.waterjournal.ir/article_73653.html}, eprint = {https://www.waterjournal.ir/article_73653_08bc9ba5fbdd9a6296690985ff3f609d.pdf} }