%0 Journal Article %T بررسی هیدرولیکی تأثیر زاویه‌ی پره در بازدهی توربین گورلف در جریان آب با سرعت کم %J نشریه علمی پژوهشی مهندسی آبیاری و آب ایران %I انجمن مهندسی آبیاری و آب ایران %Z 2251-7359 %A مقدسی, احسان %A شاه کرمی, نازنین %D 2020 %\ 12/21/2020 %V 11 %N 2 %P 14-23 %! بررسی هیدرولیکی تأثیر زاویه‌ی پره در بازدهی توربین گورلف در جریان آب با سرعت کم %K توربین آبی %K توربین گورلف %K سرعت کم %K کانال روباز %K Flow-3D %R 10.22125/iwe.2020.120714 %X یک راه‌حل اساسی به‌ منظور صرفه‌جویی در استفاده از سوخت‌های فسیلی و جلوگیری از ایجاد آلودگی‌های هوا، استفاده از توربین‌های آبی است. در این تحقیق نمونه­ای از یک توربین هیدرودینامیکی که بتواند در جریان­‌های با دبی و سرعت کم، تولید انرژی الکتریکی نماید پیشنهاد شده­است. بعد از تحقیقات گسترده در زمینه‌ی تئوری مسئله، شکل سه‌بعدی پره­های توربین در نرم­افزار SOLIDWORKS طراحی و به‌عنوان ورودی وارد مدل FLOW-3D گردید. برای هریک از توربین­ها با زاویه پره متفاوت و برای اعماق جریان متفاوت، تعامل بین سیال و پره­ها برای تعیین توربینی که بیشترین سرعت زاویه­ای و میزان گشتاور را پس از برخورد جریان ایجاد می‌کند، مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفت. فرضیه اساسی این تحقیق این است که توربینی که از طرفی بیشترین سرعت زاویه‌ای و میزان گشتاور را دارا بوده و از طرف دیگر بدون نوسان و جهش و عدم وجود تغییر جهت گشتاور می­باشد، قطعاً از توان بیشتری برخوردار است و بهینه حالت زاویه‌ی پره و شرایط جریان را دارد. تمامی توربین‌ها در جریان با دبی 20 لیتر بر ثانیه و با عمق 5 سانتی‌متر، بیشترین گشتاور و سرعت زاویه‌ای را داشتند و لذا از توان بهتری برخوردار بودند. بر این اساس استنباط گردید که مناسب‌ترین محل جهت راندمان بیشتر و دستیابی به توان بیشتر توربین، قرارگیری آن در نزدیکی سطح جریان است. همچنین توربین با زاویه‌ی پره‌ی 70 درجه‌ای در بین توربین‌هایی که پره‌ی مایل داشتند، با توجه به سرعت و میزان گشتاور پره‌ها، بهترین عملکرد و بازدهی را از خود نشان داد. %U https://www.waterjournal.ir/article_120714_01b9508f38d56bfcb2e4d8b278f1f6dd.pdf