%0 Journal Article %T مدلسازی عددی جریان به کمک ضریب زبری دینامیک(مطالعه موردی:رودخانه کارون) %J نشریه علمی پژوهشی مهندسی آبیاری و آب ایران %I انجمن مهندسی آبیاری و آب ایران %Z 2251-7359 %A محمدی, سیاوش %A کاشفی پور, محمود %D 2011 %\ 11/22/2011 %V 2 %N 1 %P 99-110 %! مدلسازی عددی جریان به کمک ضریب زبری دینامیک(مطالعه موردی:رودخانه کارون) %K رودخانه کارون %K ضریب زبری مانینگ %K مدل عددی FASTER %K مقاومت جریان %R %X مقاومت دربرابرحرکت جریان آب درمجاریب ازتح تاثیرعوامل مختلفی ازجمله جنس مصالح بسترو بدنه،شکل مقطع ومیزان نامنظمی آن،پوشش گیاهی،خم­های رودخانه،شکل پلان مسیرمجرا و ... قراردارد. این امردرهیدرولیک رودخانه اثرگذاشته وکلیه این عوامل درضریب زبری خودش رانمایان می­سازد. یکی از پرکاربردترین معادلات تحلیل مقاومت جریان رابطه مانینگ می­باشد، به طوریکه زبری سطح به وسیله ضریب مانینگ تعیین می­شود. تجربه نشان می­دهد که حساسیت مدل­های پیش بینی کننده مشخصات جریان درمجاری بازنسبت به ضریب مانینگ زیاد بوده و لذاانتخاب صحیح آن درپروژه­های مهندسی رودخانه ازاهمیت بسزایی برخورداراست. این مطالعه تحقیقاتی به بررسی تعیین ضریب زبری متغیری که بتواند با شرایط مختلف هیدرولیکی و رودخانه تغییر کند، پرداخته است. برای تعیین ضریب زبری مجموعه داده­های دو بازه زمانی برای رودخانه کارون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که با استفاده از ضریب زبری متغیر، میزان خطای مدل برای پیش­بینی ارتفاع سطح آب به میزان بیشتر از 20% بهبود پیدا می­کند. همچنین ضریب زبری برای رودخانه کارون به کمک روش پیشنهاد شده کاون، برای دوره­ی زمانی کم­آبی و پرآبی تخمین زده شد. سپس این مقادیر با ضرائب زبری محاسبه شده توسط  مدل ریاضی برای همان دوره­ها، با موفقیت مقایسه شدند. %U https://www.waterjournal.ir/article_70562_dfcfa3cbac8304cfed268bb959c5eecd.pdf