جریان گذرا با کاهش آنی دبی جریان ناشی از بسته شدن سریع شیر یا از کار افتادن پمپ در شبکههای آبرسانی ایجاد میشود. جریان گذرا با ایجاد کردن موجهای فشاری زیاد و کم، ممکن است به خطوط لوله آسیب برساند. مقایسه نتایج آزمایشگاهی و عددی در مطالعات پیشین نشان میدهد که مدلهای اصطکاک شبهماندگار با فرض یکنواخت و یکبعدی بودن پروفیل سرعت، قادر به پیشبینی صحیح فرآیند اتلاف انرژی امواج فشاری نیستند. بنابراین، هدف از این تحقیق، بررسی پروفیل سرعت در مقطع انتهایی لوله برای رسیدن به درک صحیح از جریان گذرا میباشد. بهعلاوه، این پژوهش با استفاده از روش خطوط مشخصه، توانایی مدلهای اصطکاک غیرماندگار بر پایهای شتاب لحظهای در پیشبینی نمودن تاریخچه فشاری حاصل از جریان گذرا را ارزیابی میکند. بهمنظور رسیدن به این اهداف، از یک خط لوله PVC با قطر داخلی 63 میلیمتر در دو طول مختلف 40 و 80 متر استفاده شده است. همچنین، یک شیر توپی برای ایجاد جریان گذرا در انتهای خط لوله نصب شده است. در مدت زمان عبور جریان گذرا از خط لوله، دادههای پروفیل سرعت و نوسانات فشار دینامیکی توسط دستگاه سرعتسنج الکتروسونیک داپلر و ترانسدیوسرهای فشار جمعآوری میشدند. نتایج آزمایشها نشان از وجود جریان برگشتی در پروفیل سرعت و گرادیان بزرگ سرعت در نزدیکی جدار لوله میباشد. بهعلاوه، نتایج نشان داد که مدلهای تجربی با دو ضریب اصلاحی، تطابق بهتری با نتایج آزمایشگاهی ایجاد میکند. ترم در مدلهای اصطکاک غیرماندگار بر فاز زمانی امواج فشاری و ترم بر میزان افت امواج مؤثر میباشد. بعلاوه، ضریب ترم شتاب زمانی kt در محدوده 0037/0 تا 006/0 متغیر بوده درحالیکه مقدار ضریب ترم شتاب مکانی kx در محدوده 0325/0 تا 052/0 تغییر میکند.