@article { author = {Salari, Amir and Maroosi, Ali}, title = {Effects of Media and Information and Communication Technology on Water Consumption Optimization Culture}, journal = {Irrigation and Water Engineering}, volume = {10}, number = {1}, pages = {149-165}, year = {2019}, publisher = {انجمن علمی مهندسی آبیاری و آب ایران}, issn = {2251-7359}, eissn = {}, doi = {10.22125/iwe.2019.95881}, abstract = {Water is critical to human survival. The availability of proper and desirable water for human life and all-round development is essential. Water scarcity is one of the main problems of the 21st century, which has already affected nearly all countries of the world, including the countries of the dry belt, such as Iran. One way to deal with water scarcity is to save water. Media and information technology are important tools for education and awareness of people. This article examines the impact of media and information and communication technology on the optimal use of water. The statistical population is Torbat Heydariyeh city. Using random sampling method, 363 of them were selected as samples. The results showed that awareness of the optimal use of water through the internet, social media and television has impacts on environmental concerns. The television has the highest effect on the knowledge of the optimal use of water and environmental concerns for people older than 40 and those with the poor education. The Internet and social networks affect the people under 30 and people with higher education. The overall result of this research is that internet, media and social networks play a significant role in the consumption and conservation of water resources.}, keywords = {Internet,Television,Saving water,Social Networks,Environmental concern}, title_fa = {بررسی تأثیر رسانه، فناوری اطلاعات و ارتباطات بر فرهنگ مصرف بهینه آب}, abstract_fa = {آب نقشی اساسی در حیات بشری دارد، تداوم حیات و توسعه همه­جانبه، به در دسترس بودن آب مناسب و مطلوب بستگی دارد. کمبود آب باکیفیت یکی از مشکلات اصلی قرن بیست و یکم است که در حال حاضر تقریباً همه کشورهای جهان ازجمله کشورهای واقع در کمربند خشکی زمین مثل ایران را تحت تأثیر قرار داده است. صرفه‌جویی در مصرف آب، یکی از روش‌های مقابله با این چالش جهانی است و یکی از مهم­ترین روش‌های صرفه­جویی، جلب مشارکت مردم به‌عنوان مصرف‌کننده نهایی است. رسانه و فناوری اطلاعات ابزار مهمی در آگاهی و آموزش مردم در زمینه های مختلف می باشد. لذا در این مقاله به بررسی تأثیر رسانه، فناوری اطلاعات و ارتباطات بر مصرف بهینه آب توسط مصرف­کننده­های نهایی پرداخته شد .جامعه آماری تحقیق، شهرستان تربت‌حیدریه و روش نمونه‌گیری تصادفی ساده شامل 363 نفر به‌عنوان نمونه می­باشد. نتایج نشان داد آگاهی در مصرف بهینه آب از طریق اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون در نگرش فرد نسبت به حفظ محیط زیست (نگرانی محیط‌زیستی) تأثیر دارد. تلویزیون بیشترین تأثیر را در آگاهی از مصرف بهینه آب و نگرانی محیط‌زیستی برای سن‌های بزرگ‌تر از 40 سال و افراد با تحصیلات زیر دیپلم دارد، درحالی­که اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بیشترین تأثیر را بر روی افراد کمتر از 30 سال و افراد با تحصیلات بالاتر از دیپلم دارد. نتیجه کلی این تحقیق این است که رسانه­های جمعی و شبکه­های اجتماعی، نقش قابل ملاحظه­ای در مصرف و حفظ منابع آبی دارند.}, keywords_fa = {اینترنت,تلویزیون,صرفه جویی آب,شبکه های اجتماعی,محیط‌زیست}, url = {https://www.waterjournal.ir/article_95881.html}, eprint = {https://www.waterjournal.ir/article_95881_1f0c8e232c91c9d95e3de311eb228629.pdf} }