%0 Journal Article %T بررسی اثر شکل و فاصله گروه پایه‌های رودخانه‌ای بر میزان نیروهای هیدرودینامیکی وارد بر آن‌ها %J نشریه علمی پژوهشی مهندسی آبیاری و آب ایران %I انجمن مهندسی آبیاری و آب ایران %Z 2251-7359 %A آذر تکله, پریسا %A کاردان, نازیلا %A امامی آزادی, محمدرضا %D 2020 %\ 06/21/2020 %V 10 %N 4 %P 46-66 %! بررسی اثر شکل و فاصله گروه پایه‌های رودخانه‌ای بر میزان نیروهای هیدرودینامیکی وارد بر آن‌ها %K آباکوس %K پایه پل %K پایه منفرد %K گروه پایه‌ها %K نیروی هیدرودینامیکی %R 10.22125/iwe.2020.109913 %X تجربه طولانی مدت احداث پل بر روی رودخانه­ها، مهندسان را به این نتیجه رسانده است که در طراحی پل­ها فقط در نظر داشتن مسائل سازه­ای، زمین­شناسی، موقعیت راه و پتانسیل ترافیک کافی نمی­باشد بلکه باید اثر نیروهای هیدرودینامیکی را نیز مورد توجه قرار داد. در این تحقیق نیروهای هیدرودینامیکی وارد بر پایه پل با بررسی تاثیر مقطع هندسی پایه (دایره‌ای، مستطیلی گردگوشه و بیضی با نسبت L/B طول به عرض مختلف)، و تاثیر نسبت G/D (G فاصله لب به لب دو پایه) در گروه پایه‌ها با در نظر گرفتن اندرکنش سازه-سیال در نرم‌افزار آباکوس شبیه‌سازی شده است. نتایج حاصله نشان داد در مقطع بیضی به دلیل انطباق بیشتر با الگوی جریان نیروی درگ کمتری ایجاد می­شود. همچنین در این مقطع افزایش نسبت L/B نیز موجب بهبود نتایج می­گردد. در گروه پایه­های در راستای هم، در مقطع دایره­ای در فاصله کمتر از D5/2، پایه­ها نظیر یک جسم صلب عمل می­کنند. در این مقطع فاصله D2/3، به عنوان نسبت بحرانی شناخته شده و پس از این فاصله، ضریب درگ در هر سه پایه کاهش و به مقدار ثابتی رسیده است. فاصله بحرانی برای مقطع مستطیلی گردگوشه و بیضی به ترتیب برابر با D6/2، و D3/2 بوده و پس از آن ضریب درگ برای هر سه پایه برابر با ضریب درگ برای پایه منفرد می­باشد. %U https://www.waterjournal.ir/article_109913_147cc138b70e9ffe5ca52bf219335c5c.pdf